Friday 21 October 2016

Stifin





Setiap anak istimewa. Setiap anak ada kelebihan tersendiri. Setiap anak punyai potensi 
dan kekuatan diri. Bagaimana kita sebagai ibu bapa meraikan perbezaan dalam diri setiap anak-anak. Hari ini saya nak kongsi tentang stifin. Kenapa stifin? Dan apa kaitan stifin dengan kaedah mendidik anak. Apa pula kaitan stifin dalam meraikan perbezaan?

Stifin
Stifin merupakan singkatan bagi Sensing, Thinking, Intuiting, Feeling dan Instinct. Stifin menggunakan bahasa Mesin Kecerdasan(MK) bagi setiap potensi atau bakat individu.
Biasa Kita dengar atau lebih maklum belahan otak kanan dan belahan otak kiri. Namun stifin lebih jelas pecahannya. Thinking dan Sensing di belahan otak kiri. Manakala Intuiting dan Feeling di belahan otak kanan. Instinct pula otak tengah.
Selain itu, setiap Mesin Kecerdasan ini akan menunjukkan ciri lebih spesifik dengan dorongan introvert(i) atau ekstrovert(e).

Pengalaman dengan stifin
Yusuf merupakan MK Thinking(e). Individu dengan MK Thinking merupakan seorang yang berstruktur, logik dan tegas. Selain itu individu MK Thinking juga seorang yang suka kuasa atau memerintah.

Mama pula MK Feeling(e). Individu MK Feeling ini lebih menggunakan emosi atau cinta, punyai ciri pemimpin, pandai empati dan membuat pertimbangan berdasarkan kasih sayang/perasaan.

Dalam struktur stifin, Thinking dikuasai atau ditakluk oleh Feeling. Sebelum mama kenalpasti stifin yusuf dan mama, jujur mama akui Yusuf mudah diatur dan Yusuf mudah terima arahan atau pandangan mama. Corak pembelajaran Yusuf juga lebih menjurus kaedah yang boleh diterima oleh MK Thinking. Dalam banyak situasi, mama lebih banyak ambil peranan sebab Yusuf lebih mudah lembut dengan mama. Feeling Takluk Thinking di sini.

Yusuf sukakan penjelasan. Setiap penjelasan mesti logik pada pemikirannya. Setiap apa yang mama arahkan, terangkan atau setiap yang mama lakukan Yusuf minta penjelasan logik.

Antara art & craft dan mewarna, Yusuf menunjukkan kurang berminat dalam mewarna. Setelah mewarna seketika, dia akan berhenti dan cakap; "mama, stop ye Yusuf penat ni warna je" (padahal baru warna sikit.hehe).

Begitu juga sekiranya dia nak minta abi dukung . "abi, tolong angkat Yusuf. Yusuf dah penat ni. Kesian Yusuf. Yusuf kecik lagi".
Pandai kan.

Selalu berlaku Yusuf soal mama banyak kali sebab jawapan yang mama beri tak logik atau tak cukup logik pada dia. Contoh beberapa minggu lepas hari ahad. Situasi di rumah nenek. Mama abi cuti tetapi Abg Umar(sepupu) balik awal sebab Pak Ngah kerja. Banyak kali dia tanya kenapa Abg Umar balik. Mama dah jawab PakNgah kerja. Dia tak terima jawapan tu sebabMama abi tak kerja. Jadi mama perlu terangkan Pak Ngah perlu kerja hari ahad.

Untuk hafazan, mama masih belum gunakan sepenuhnya kaedah stifin. Mama masih fokus untuk ajar Yusuf boleh baca Quran. Untuk 5 surah yang Yusuf sudah hafal, mama gunakan kaedah audio dan ulangan.

Pada saya, stifin membantu ibu bapa dan  individu dalam meningkatkan potensi yang ada dalam diri masing-masing. Stifin ada menjelaskan MK mana yang lebih berketrampilan dalam bidang pengacaraan atau seni. Stifin juga menjelaskan MK mana yang sukakan belajar dalam keadaan tersusun. Dalam stifin teaching dan learning didedahkan kaedah yang meningkatkan mood belajar setiap MK. Dan juga bagaimana corak belajar atau cara mengajar setiap MK.

Begitu juga stifin parenting. Bagaimana ibu MK Thinking menangani anak MK Feeling. Bagaimana bapa MK Intuiting sedang anak MK thinking.
Pada saya ianya unik. Belum lagi dikaitkan dengan jenis darah individu iaitu bagaimana jenis darah mempengaruhi MK.
Sungguh! Ilmu Allah ini luas.

Norasidah Agman.
Mak Garang tapi Penyayang


2 comments:

  1. Assalamualaikum. maaf nak tanya. Boleh kah jika ingin melaksanakan teknik stifin tanpa menggunakan cap jari atau tanpa perlu scan mesin stifin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Tak boleh. Memang perlu menggunakan mesin khas

      Delete