Wednesday 19 October 2016

Cheat!


Tajuk 'short story' tingkatan 2. Cerita berkaitan Geoff Bolder memenangi pertandingan menulis cerita pendek dengan cerita yang ditulis hampir sama dengan cerita penulis terkebal William Bradburie. Justeru rakannya Lynne Webbing yang mendapat tempat kedua syak Geoff menipu.
........................................................................................................................................

Selepas menerangkan dan menerapkan nilai berkata benar lebih baik, berusaha sendiri, menerima setiap kekalahan dengan hati terbuka, saya mengajak pelajar yang berani untuk berterus terang siapa yang pernah menipu.

Saya mohon mereka jelaskan dengan terbuka bentuk penipuan, siapa yang mereka tipu, mengapa mereka tipu, kesan dari menipu.

Pelajar 1.
Pelajar lelaki ini mengaku menipu ibu beliau. Beliau maklumkan kepada ibu beliau berpuasa tetapi sebenarnya tidak. Beliau berpura-pura seolah berpuasa, dan adik beliau juga lelaki mengetahui dan ikut serta tidak berpuasa.
Ibu dapat tahu beliau dan adik tidak berpuasa.
Bila ditanya tentang respon ibu, beliau maklumkan ibu marah dan bising.
"Bagaimana dengan perasaan kamu setelah menipu dan meninggalkan puasa?" Soal saya.
"Entah biasa je".
Saya tanya juga, bagaimana dengan solat kamu?
Beiau jawab dengan sengih dan ketawa kecil.

Pelajar 2.
Seorang pelajar perempuan. Beliau mengaku menipu ibu untuk ke rumah kawan. Beliau beritahu ibu hendak tidur di rumah kawan kerana hendak menghadiri kenduri kahwin. Hakikatnya tiada kenduri kahwin, malah mereka keluar shopping bersama keluarga kecil kakak kawannya.
" macam mana ibu boleh tahu kamu menipu?"
"Entahlah cikgu. Saya balik mak dah marah-marah. Ada spy kot."
"Apa perasaan awak ketika berjalan shopping?"
"Biasa. Eh. Eh. Sedih ingat mak. Ehh biasa je"
"Tapi saya yakin sebenarnya awak rasa bersalah ketika shopping"
"Err.. Err sikitla.." Ujarnya

Pelajar 3.
Beliau maklumkan yang beliau juga menipu ibunya. Beliau menipu pergi ke sekolah tetapi sebenarnya tidak. Beliau tidur dan duduk di rumah.
"Ibu kerja ke, ibu balik jam berapa?" Tanya saya.
"Aah. Ibu keja. Ibu balik kul 5."
"Jadi takkan ibu tak perasan kamu di rumah masa dia balik?" Tanya saya lagi.
"Mula-mula tak perasan. Saya diam-diam je dalam bilik. Tapi ntah tetiba je ibu masuk bilik saya. Masa tu saya tengah tido.".
" ibu macam mana? Tak marah?"
"Marah. Ibu rotan sikit kat kaki. Pastu bebel-bebel". Ujarnya

Kemudian setelah bersoal jawab, saya tekankan kepada semua,

"Tidak kira siapa kamu, apa bangsa kamu, di mana kelahiran kamu, ingatlah ibu darjatnya tinggi. Ibu ni special. Istimewa. Dia ada sixth sense. Dia boleh rasa. Dia tak perlu spy untuk tahu kamu menipu dia. Dia rasa sendiri. Tu istimewanya ibu-ibu kamu. Hormat ibu. Saya taknak kamu ulangi lagi menipu ibu kamu. Ibu kamu sangat sayangkan kamu semua hingga percaya kepada kamu. Jadi pulangkanlah kepercayaan ibu kamu dengan jadi anak yang baik.

Kamu (sebut nama pelajar lelaki). Kamu bakal pemimpin. Jangan tinggal solat. Jangan tinggal puasa. Itu semua rukun islam. Rukun wajib kamu buat. Tak buat berdosa.

“Kamu (sebut nama dua pelajar perempuan) dan pelajar perempuan lain. Menipu bukan cara yang baik untuk rasa seronok. Punca menipu boleh buat kamu hilang kehormatan. Jaga diri kamu. Jaga kehormatan kamu."

P/s: Semoga mereka membesar menjadi pejuang dan pemimpin yang hebat dengan penerapan nilai-nilai murni dalam diri mereka.

Norasidah agman
Teacher berkaca mata


No comments:

Post a Comment